Bezpečnostný sektor treba od základu reformovať #GIBZ#Imrecze#korupcia#NAKA#reforma bezpečnostného sektoru#SIS#Zurian

Náš štát a jeho bezpečnostné zložky sú v stave hlbokého rozkladu. Nemôžeme si dovoliť byť zlyhávajúcim štátom uprostred Európy, ako tomu je niekde na Blízkom východe. Bez radikálnej reformy a očisty politiky a štátnych zložiek, skôr či neskôr prídu aj podobné problémy, ktoré sa nám dnes zdajú vzdialené.

#GIBZ #Imrecze #korupcia #NAKA #reforma bezpečnostného sektoru #SIS #Zurian

Bez vôle niečo meniť je Bezpečnostná stratégia zbytočná

Denník Plus JEDEN DEŇ priniesol článok o údajnom rozhovore medzi bývalým riaditeľom finančnej správy Františkom Imreczem a riaditeľom NAKA Branislavom Zurianom. Ku článku pripája aj údajný záznam samotného rozhovoru medzi menovanými v podobe videa s titulkami (prepisom rozhovoru). Zámerne uniknuté nahrávky, výpovede svedkov, spravodajské operácie a cielené dezinformácie ukazujú na úplný rozklad štátu.

Reforma jeho bezpečnosti a celého bezpečnostného aparátu je absolútne nevyhnutná. Zbytočne posielame našich bezpečnostných expertov na pomoc pri reforme bezpečnostného sektoru a výcvik bezpečnostných síl niekde do Afriky, Blízky Východ alebo do Afganistanu. Úplne rovnako zbytočné je vo vláde a v parlamente prijímať nové bezpečnostné stratégie, ak je v skutočnosti nulová politická vôľa ich aspoň čiastočne realizovať. Síce si plníme formálne záväzky ku spojencom, ale inak sa iba zosmiešňujeme vo vzťahu k verejnosti.

Naša prax v bezpečnostných zložkách je hrozná a nezrozumiteľná zmes emócií, radikalizmu a alibizmu. Každým jedným dňom má občan nový dôvod ešte menej dôverovať štátnym inštitúciám a politikom. Niekdy je na mieste otázka, či sa to nedeje aj so zámerom niektorých skupín všetko relativizovať, bagatelizovať a vyvolať čo najväčší chaos. V každom prípade by mali dotknutí jasne a zrozumiteľne reagovať a kompetentní konečne konať. Otázka je, či máme aj skutočne kompetentných, nielen formálne zodpovedných ľudí na tých správnych miestach.

O čom svedčí uniknutá nahrávka?

Treba hneď na začiatok povedať, že vôbec nie je isté, či je táto nahrávka autentická. Ale predpokladám, že orgány činné v trestnom konaní to vedia takmer s istotou zistiť. Nahrávka môže byť aj zostrihaná. Ale v každom prípade treba povedať aj to, že táto nahrávka rozhodne nie je legálna. Svedčí o tom aj spôsob jej spracovania a distribúcie. Ten má primárne zabezpečiť priamu diskreditáciu viacerých osôb. Ale platí aj to, že bez ohľadu na procesnú nepoužiteľnosť jej obsahu, treba sa zaoberať aj obsahom tejto nahrávky. Mali by to urobiť nezávislé orgány činné v trestnom konaní. Vieme vôbec úplne nezávislé orgány v tomto prípade nájsť?

V prvom rade nahrávka svedčí o charakteroch ľudí. Nielen tých, o ktorých sa v nahrávke hovorí, ale hlavne o tých, ktorý vedú rozhovor. V bezpečnostných zložkách a vedení štátu sú dlhodobo neuveriteľné šváby odolné všetkým insekticídom. Nahrávka bola vyhotovená buď jedným z účastníkov, alebo treťou stranou. Bez ohľadu na to, je jasné, že účastníci a predovšetkým bývalý riaditeľ NAKA v nej napriek svoje funkcii v prvom rade hľadá kompromat. Presne po vzoru bývalej KGB alebo u nás štb či VKR.

Zneistený policajný funkcionár hľadá čokoľvek kompromitujúce na svojich šéfov a politikov, aby to mohol použiť v prípade, ak by mu začalo tiecť do topánok. Bývalý šéf daniarov hľadá vykúpenie a tichého spojenca. Obaja sú si vedomí, že ide o špinavosti, ale už im otrnulo natoľko, že to berú ako súčasť hry. Takto to tu fungovalo celé roky. Každý držal niekoho za onú časť tela. Dokonca aj exriaditeľ SIS než ho zvreli odkázal sudcom, že dvadsiatku z nich majú rozpracovaných.

Po druhé, nahrávka, jej obsah a spôsob úniku svedčia o tom, akí ľudia pracujú vo vedení bezpečnostých zložiek a v politickom vedení štátu. Ak nahrávku náhodou vyhotovila SIS alebo jej nelegálna paralelná štruktúra, prečo ju nedala rovno orgánom činným v trestnom konaní? Odpoveď je prostá. Lebo o očistu spoločnosti a zmenu tu až tak nikomu nejde. Dôležitá je diskreditácia spoluhráčov a pretlačenie vlastných záujmov.

Ako z toho von?

V každom prípade by sa touto nahrávkou, ale aj tým, kto a prečo ju spracoval a zverejnil mali zaoberať orgány činné v trestnom konaní. Aktéri by mali dať jasné vyjadrenie k jej obsahu.

Mocenské hry tu boli, sú a budú. Ide o to, aby štátny aparát fungoval profesionálne a bez zásadných vplyvov organizovaného zločinu, oligarchov a politikov. Preto je treba celý sektor a jeho zložky dôsledne transformovať, očistiť a profesionalizovať. Treba nanovo vymedziť kompetencie jednotlivým štátnym orgánom, minimalizovať duplicity a kríženie kompetencií.

Pre skutočne nestranné vyšetrovanie prípadov ako tento, je treba zriadiť skutočne nezávislú generálnu inšpekciu bezpečnostných zborov s plnohodnotnými vyšetrovacími právomocami. Tá by bola oprávnená vyšetrovať všetky podozrenia smerujúce k príslušníkom policajného zboru, ozbrojených síl, ozbrojených zborov, spravodajských zložiek a prokuratúry. Mala by byť úplne mimo štruktúr policajného zboru a zriadená ústavným zákonom.

Inak sa u občanov iba zvýši odpor k štátu a politikom, ktorí ho vedú. Alebo naopak, zradikalizujú sa a postavia sa proti demokratickému ústavnému zriadeniu a pôjdu za prvým, kto im ponúkne autoritársku alternatívu.

NASPAŤ