Vláda zahodila šancu na reformu SIS a začína cítiť dôsledky #korupcia#mafiánsky štát#reforma#SIS#Sme rodina#spravodajské služby#Vladimír Pčolinský
Keď vláda nominovala na post riaditeľa Slovenskej informačnej služby Vladimíra Pčolinského, zapochyboval som o správnosti tejto nominácie. Na weboveom portáli časopisu .týždeń som uverejnil komentár s názvom Vláda zahodila šancu na reformu SIS.
#korupcia #mafiánsky štát #reforma #SIS #Sme rodina #spravodajské služby #Vladimír Pčolinský
B týchto dňoch sa ukazuje, že naozaj máme väčší problém so spravodajskými službami a bezpečnostnými zložkami, než si mnohí vedeli priznať alebo predstaviť. Stalo sa určite niečo mimoriadne a takmer nevídané. NAKA si v skorých ranných hodinách prišla pre riaditeľa spravodajskej služby do jeho obydlia. To sa stáva málokedy v hociktorom štáte na svete. prokurátor si osvojil návrh vyšetrovateľa a žiada pre Riaditeľa SIS väzobné stíhanie.
Nemáme dostatok informácií a treba byť pri hodnotení situácie veľmi zdržanlivý. V každom prípade je to udalosť, ktorá išla okamžite na stôl šéfom v spravodajských centrálach členských krajín NATO a EÚ.
Súčasné bezpečnostné hrozby a organizovaný zločin nepoznajú hranice. Pôsobia regionálne alebo dokonca globálne. Tajná služba sa nemôže zamerať len naše malé domáce pieskovisko. Ak má dobre fungovať, je závislá na intenzívnej výmene informácií s partnermi. Taká výmena je postavená na hlbokej dôvere k partnerom, že poskytnú správne informácie a naopak obdržané infomácie nezneužijú ani nezobchodujú.
Ale ako môžete dôverovať nejakej slovenskej spravodajskej službe, ak si pre jej šéfa príde ráno kriminálka a dozviete sa, že je podozrivý z korupcie? Najmä, ak pred pár mesiacmi už bol zadržaný jeho námestník a je väzobne stíhaný? Ako môžete veriť ostatným príslušníkom tejto služby, ak najvyššie šéfstvo je kompromitované a dokonca podozrivé, že je napojené na mafiánske štruktúry, ktoré sme zdedili od vlád Smeru?
Vyšší level. Je mafia napojená aj na „nových“?
Dnešná operácia prináša nóvum. Vedeli sme, že špičky bezpečnostných zložiek nominované Smerom a jeho ľuďmi, prokuratúra a skorumpovaná časť justície boli navzájom prepojení. Ukazuje sa, že boli napojení aj na organizovaný žločin a vytvorili skutočnú mafiu. Ale ani vo sne by nás nenapadlo, že by mohli byť napojení aj na súčasných nominantov, ktorí mali stáť v čele vojny s mafiánskym štátom.
Vyšetrovatelia vyšetrujú stále tú istú partiu smeráckych nominatov a skorumpovanú časť justície a prokuratúry. Narazili pritom aj na súčasných funkcionárov. Čo je horšie, existujú podozrenia, že sú navzájom prepojení s tými smeráckymi. Teda, je tu podozrenie, že tí, čo mali vypratať mafiu, ktorá tu vyrástla za vlád Smeru, to urobiť nemôžu . Hoci by aj neboli súčasťou starej mafie, tak máme podozrenie, že boli jej spojencom. To je hrozné zistenie, už len v polohe podozrenia. Ak by sa podozrenie preukázalo ako opodstatnené, ako môžeme ešte veriť v úprimnosť boja proti korupcii u tejto vládnej garnitúry?
Je treba vyhnúť sa vynášaniu prečasných súdov. Zatiaľ však musíme vychádzať z predpokladu, že orgány činné v trestnom konaní postupovali zákonne a mali na taký krok dostatočné dôvody. Zadržanie šéfa tajnej služby nie ja doťahovačka s nejakým vreckárom na trhovisku. Vyšetrovatelia si boli dobre vedomí, že idú zadržať človeka, ktorý mal tie najvyššie mimoriadne právomoci a komplexný technický a represívny aparát. Jeho úlohou bolo chrániť tento štát a včas ho varovať pred hrozbami vrátane mafie.
AK sa dnes ozývajú takmer spolustraníci riaditeľa SIS zo Sme rodina (Vladimír Pčolinskýnebol členom Sme rodina, ale úzko s ňou spolupracoval) a spochybňujú vyšetrovanie, trebsa sa mať na pozore. BUď len zastrašujú vyšetrovateľov, alebo dokonca zneužívali spravodajskú službu na politické účely. Odkiaľ inak by vedeli minister Krajniak a poslanec Pčolinský o tom ká závažné informácie nás prekvapia. Všetci politici, najmä tí z vládnej koalície by mali dať ruky preč od vyšetrovania a zdržať sa akýchkoľvek komentárov a prejavov politického nátlaku až do úplného vyšetrenia prípadu.
Koalícia začína mať problémy aj na protikorupčnom fronte
Vládna koalícia má teda mimoriadne vážny problém. K moci sa dostala najmä vďaka prísľubu zmeny, silnej protikorupčnej agende a protimafiánskej rétorike. Lenže pandémia pre túto vládu otvorila úplne nový front, na ktorom doteraz prehráva na celej čiare. Kompenzovala to prísľubom intenzívneho boja na protikorupčnom fronte. Doteraz sa zdalo, že aspoň na tomto pôvodnom hlavnom fronte sa jej darí. Isté pochybnosti o tom ale narastali už dlhšie. Živilo ich aj podozrenie, že súčasný šéf NAKA vynášal informácie, ktkré sa dostali až k podozrivým. Našťastie pre vládu, vo virvare vládnej krízy kvôli neúspechom na pandemickom fronte, takmer zaniklo, že môže mať problémy aj v boji s korupciou.
Po zadržaní šéfa SIS má vláda už zreteľný problém a vážnu trhlinu v bojovej línii aj na svojom druhom a pre ňu hlavnom fronte, v boji s korupciou. Vystrašení koaliční politici sa ponáhľajú s vyhláseniami, že je to vlastne dobre, že zadržali aj šéfa SIS kvôli podozreniam. Áno, máme tu dôkaz toho, že vyšetrovatelia a prokurátori majú voľné ruky. Politici však dobre vedia, že majú nielen reputačný, ale aj systémový problém. Tu predsa nejde o to, že zlyhal jednotlivec. Tu nám predsa zlyhal systém. Riaditeľ SIS mal byť spolu s riaditeľom Vojenského spravodajstva, náčelníkom generálneho štábu, generálnym prokurátorom a špeciálnym prokurátorom ten najčistejší, najbezpečnejší a najlepšie preverený človek v tomto štáte.
Evidentne sa tak nestalo. Pozícia riaditeľa SIS predsa nesmie byť teplý flek pre nejakú politickú odloženku. Musí to byť tvrdý profesionál, ktorý vie do čoho ide, je nepriestrelný a nerozplače sa, keď sa mu nedarí. Už len to, že existuje dôvodné podozrenie, že niekto zlyhal na pozícii, kde mal byť ten najlepší a najčistejší človek, je obrovský problém. To, že ho nikto poriadne nepreveril a bol to aj blízky spolupracovník súčasných politickýcb a prokurátorských špičiek je škandál.
Ale podozrenie, že tí, ktorí mali bojovať proti mafii, ktorú nám tu zanechali vády Roberta Fica a Petra Pellegriniho, sú priamo napojení priamo na túto mafiu, je výbuchom atómovej bomby. Najmä, ak podozrenia smerujú okrem šéfa SIS aj k šéfovi NAKA. Tlaková vlna z toho výbuchu môže totálne zmiesť nielen vládu, ale aj rozmetať túto spoločnosť a pustiť k moci extrémistov.
Vláda by mala okamžite konať
Zadržanie šéfa SIS je nebezpečná rozbuška bez ohľadu na to, ako celý ten prípad nakoniec dopadne. Má dopady vo všetkých troch rovinách, politickej, bezpečostnej a spoločenskej.
V politickej rovine vláda dopustila to, aby bolo zdiskreditované jej rodinné striebro a pritikorupčný front dostal vážnu trhlinu. Je treba ju čo najkôr zaceliť a celú líniu vystužiť. Nebude stačiť trápny a príliš horlivý pokus predsedu parlamentu odpútať pozornosť a dokonca otravovať prezidentku svojími nemiestnymi radami a návrhmi. Platí to o to viac, ak šéf SIS bol jeho politický nominant a on sám nemá nad tajnou službou absolútne žiadnu kompetenciu.
Vláda má poslednú šancu sa konečne poriadne a bez koristníckeho pudu pozrieť na fungovanie Národného bezpečnostného úradu, spravodajskej služby a systému bezpečnostných previerok. Mala by do vedenia týchto inštitúcií a procesov dosadiť skutočných profesionálov a začať s dôkladnou deratizáciu. Ihneď po tom by mala prijať radikálne opatrenia na preverovanie pôvodu majektu a účinný protimafiánsky balíček. Len tak má šancu, že dá aspoň iskierku nádeje znepokojenej verejnosti.
Na úseku bezpečnosti by mal premiér bezodkladne zvolať výbor Bezpečnostnej rady SR pre koordináciu bezpečnostných služieb a následne Bezpečnostnú radu SR. Obidvom predsedá Igor Matovič z titulu funkcie predsedu vlády. Výbor a Bezpečnostná rada by mali pripraviť a predložiť na rozhodnutie vlády okamžité opatrenia na konsolidáciu bezpečnostného sektoru. Tu už nejde o statusy na sociálnej sieti. Ide o základnú dôveru v bezpečnostné zložky štátu v očiach občanov aj našich partnerov v NATO a EÚ. Následne je treba vypracovať cestovnú mapu a vydať úlohy na prípravu komplexnej reformy bezpečnostného sektora a začať ju realizovať.
V spoločenskej rovine je treba zastaviť rozvrat spoločnost, ktorá upadá do depresie v dôsledku pandémie a informácií, čo za mafiánsky systém tu fungoval za predošlých vlád. Teraz začína strácať aj vieru, že porážka mafiánskeho štátu je vôbec možná.
Ak sa vládna koalícia nespamätá a nebude systémovo riešiť dôsledky tejto kauzy, stratí zvyšok kreditu a moc. Zároveň zanechá za sebou rozvrátený štát a šancu pre extrémistov, aby sa ujali moci.
******************************************************
8. apríla 2020 som pre .týždeň napísal:
Možno sme mali príliš veľké očakávania. Nová vláda prináša istú zmenu, ale „biznis“ asi pôjde v starých koľajach. Zásadná zmena prístupu sa v prípade SIS nekoná. Najskôr len jedna partia vystrieda druhú. To je až nebezpečne málo.
Je dobre, že Dankov nominant odchádza z vedenia Slovenskej informačnej služby. Sme rodina si podľa predpokladov do čela tejto spravodajskej služby pretlačila svojho straníckeho nominanta. Nemám žiadne osobné výhrady voči novému riaditeľovi SIS. Dokonca som ho raz stretol aj osobne a urobil na mňa celkom dobrý dojem. Lenže je to zaujatý stranícky nominant a nie niekto nezaujatý, kto by konečne vymietol spravodajský Augiášov chliev.
Naša justícia, prokuratúra a spravodajské služby sa nikdy poriadne nevysporiadali s prechodom od totality k demokratického štátu. V prípade Slovenskej informačnej služby je stav asi najhorší. V tejto inštitúcii sa za mečiarizmu staré eštébácke praktiky rozšírili o prepojenie na organizovaný zločin, mocensko-politické skupiny a oligarchov.
Únos prezidentovho syna, snaha o likvidáciu kľúčových svedkov, využívanie zločineckých skupín či rôzne diskreditácie nie sú ani zďaleka jedinými excesmi SIS. Príslušníci bývalých pátracích „kománd“ majú veľmi blízko k najvyššej politike a naďalej v úzadí ťahajú za nitky.
Okrem oficiálnej SIS na našom území operuje viacero paralelných spravodajských skupín. Vraždu Jána Kuciaka predchádzalo nelegálne sledovanie osôb. Nikto si nemôže byť istý, či sa v ňom angažovali len bývalí príslušníci SIS. U viacerých osôb by som sa nedivil, že ich väzby so SIS neboli úplne prerušené.
Spravodajci, aj tí bývalí, majú svoje chápadlá všade. Ich pavučina prerastá do justície, polície a ďalších zložiek štátu. Väzobne stíhaný sudca Molnár nie je ani zďaleka jediný, kto má úzke väzby na spravodajskú komunitu. Aj taký maznák sa nás snažil presvedčiť, že jeho komunikáciu s obžalovanou A.Sz. riadila „nejaká“ spravodajská služba. Toto všetko musí upratať nový riaditeľ SIS.
Vládna koalícia sa dostala k moci s protikorupčnou kampaňou. Sľubovali, že tentokrát to nebudú len kozmetické zmeny. Malo prísť k zásadnej očiste spoločnosti vrátane bezpečnostných zložiek. Niektoré personálne nominácie na rezortoch však vyvolávajú otázniky. Utvrdzujú nás v tom, že žiadna revolúcia sa konať nebude. Len jednu mocenskú skupinu vystrieda druhá, možno o niečo lepšia.
Spravodajské služby potrebujú zásadnú reformu ako soľ. Mali by dostať nové zákonné poslanie, aby sledovali skutočné hrozby pre Slovensko a nemohli byť zneužívané na politické účely či krytie a legalizáciu korupcie a špinavostí. Ich financovanie a hlavne používanie rôznych legalizačných fondov je potrebné dostať pod nezávislú kontrolu. Rovnako ako používanie moderných informačno-technických prostriedkov.
Ani kríza okolo pandémie koronavírusu neprekryje to, že nakoniec si vládne strany len rozdelia korisť a sféry mocenského vplyvu. Národniarsko-smerácke služby nedokázali zaregistrovať ani pôsobenie Nočných vlkov a slovenských polovojenských skupín. Možno to na pokyn niekoho ani zaregistrovať nechceli. To je v prípade Nočných vlkov, napojených na cudziu moc a ilegálne pôsobiacich na Ukrajine, červený varovný signál pre našu demokraciu. Nie je jediný, varovné signály prichádzajú aj od novej koalície.
Akú hlbokú reformu môžeme čakať u SIS, ktorú povedie nominant strany, ktorej predseda sa fotografuje s Nočnými vlkmi a obdivuje krajnú pravicu? Nový riaditeľ SIS nie je nestranný odborník. Je to človek, ktorý sa dlhšiu dobu pohybuje v šedej zóne medzi politikou a súkromnými spravodajcami. Veď kto by veril, že fotografia P. Tótha, M. Kočnera a Z. Tománkovej z Čistého dňa vznikla náhodou.
Vláda týmto obsadením SIS dáva jasne najavo, že jej odhodlanie vysporiadať sa s nepríjemným dedičstvom končí tam, kde začínajú vlastné mocenské benefity. Je to dobrá správa pre politikov pri moci, ale zlá správa pre občanov.
NASPAŤ